تفاوت بین باتری یو پی اس و باتری خودرو چیست؟
باتری ups و باتری خودرو
تفاوت ساختار باتری اتمی و سیلد اسید
در باتری خودرو نسبت به باتری سیلد اسید تعداد پلیتهای سربی زیادتر و نازکتر است که موجب بالا رفتن سطح برخورد و واکنش صفحات الکترود با الکترولیت میشود که این امر باعث تولید جریان زیاد در مدت زمان کم میگردد. در حالی که باتری اتمی یا خودرویی شامل تعداد کمتری از پلیتهای الکترود سربی میباشد و همچنین حجم الکترولیت در باتری یو پی اس بسیار بیشتر است، به طوری که واکنش شیمیایی زمان بیشتری برای تولید جریان نیاز دارد. این امر باعث میشود که باتری یوپیاس بتواند مقدار ثابتی از جریان را برای مدت طولانی فراهم کند.
ساختار باتری بهگونهای است که صفحات الکترود کاملاً در اسیدسولفوریک غوطهور میباشد که این نوع باتری به دو دسته تقسیم میشود:
• باتری اسیدی یا باتری تر:
باتیهای اسیدی و یا باتریهای غیر خشک هر سلول باتری دارای درب مجزا برای افزودن آب مقطر به باتری میباشد که در زمانی که آب باتری کم شده و اسید باتری زیادتر از آب شده باشد، به باطری آب اضافه کنیم تا عملیات الکترولیت برای باتری به خوبی انجام پذیرد.
• باتری خشک یا باتری اتمی:
در باتریهای اتمی بر خلاف باتریهای تر درب آن ها کاملاً بسته و وکیوم میباشد. این نوع باتریها نیاز به اضافه کردن آب مقطر یا اسید ندارند و برای این که بتوانیم تشخیص دهیم که باتری سالم میباشد یا نه، یک نشانگر بر روی باتری تعبیه شده است که با نمایش رنگ وضعیت باتری را مشخص مینماید.
باتری یو پی اس چیست؟
باتری یوپیاس همانطور که در سرفصل باتری یو پی اس گفته شده است باتریهای یو پی اس همان باتری سیلد لید اسید (sealed lead acid) میباشد. این نوع باتریها از نوع باتری ساکن و کاملاً وکیوم شده میباشد و از این نوع باتریها برای سیستمهای خورشیدی نیز استفاده میکنند چون باتری های سیلد اسید یا سرب اسید دارای تکنولوژی ساختار باتری ژل و باطری دیپ سایکل را دارند
طراحی و ساختار باتریهای یو پی اس همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، به گونهای میباشد که هیچگونه نشت مایع الکترولیز و گاز وجود ندارد و بسیار مناسب برای محیطهای سربسته میباشد.
الکترولیز این نوع باتری داخل پد ها و الیاف مخصوصی که بین صفحات سربی وجود دارد میباشد و صفحات الکترودها مانند باتری ماشین داخل اسید شناور نیستند. اساساً باتریهای یوپیاس بهگونهای عمل میکنند که بتوانند در زمان دشارژ با آمپر پایینتر و زمان طولانیتری برق لازم را تهیه نمایند.
آیا از باتری یوپیاس به جای باتری ماشین استفاده میکنند؟
باتریهای ماشین و باتری یوپیاس از نظر کاربرد و یا عملکرد و ساختار متفاوت میباشد اما هردو آن ها با ولتاژ 12 DC میباشند.
شما در واقع میتوانید یوپیاس را با استفاده از باتری ماشین هم روشن کنید و خروجی 220 ولت داشته باشید و مصرف کنندهها رو برای مدتی تأمین کنید اما چه در حالتی که از باتری ماشین برای یو پی اس استفاده کرده و یا حالتی که با استفاده از اینورتر خروجی باتری ماشین را به 220 تبدیل میکنید. ولتاژ خروجی بعد از مدتی افت خواهد داشت و افت ولتاژ در خروجی باتری و بعد در خروجی AC پیش خواهد آمد که در صورتی که یوپیاس شما از نوع یو پی اس آفلاین و از انواع بیکیفیت باشد به مصرف کنندهها آسیب رسانده و در صورتی که یو پی اس آنلاین باشد به دلیل افت ولتاژ باتری یو پی اس خطا داده و قطع خواهد شد.
چرا بجای باتری یوپیاس از باتری ماشین استفاده نکنیم؟
دلیل استفاده نکردن باتری ماشین به جای باتری سیلد اسید برای یو پی اس به دین گونه می اشد که باتری خودرویی در دستگاههای برق اضطراری بسیار زیاد داغکرده که این عمر به دلیل شارژر بالایی است که توسط دستگاه صورت میگرید و باتری خودرویی این شارژ رو نمیتواند قبول کند و از این طریق باعث خرابی UPS میشود و همچنین باتری خودرو آسیب میبیند و همینطور امکان نشت اسید و آزاد شدن گاز هیدروژن و در نهایت منفجر شدن باتری وجود دارد
ما دارای سه نوع باتری میباشیم نیکل کادمیوم، سرب اسید، لیتیوم یون که ما میخواهیم به هر سه باتری بپردازیم و کیفیت آنها را مورد برسی قرار دهیم تا بتوانیم بهترین باتری را برای یوپیاس پیدا کنیم و همچنین با انواع باتریها و باتریهای یوپیاسی آشنا بشیم و آنها را خریداری کنیم.
باتری ups باتری سرب اسیدی
از باتریهای سرب اسیدی و یا باتری سیلد اسید بیشتر برای منبع تغذیه بدون وقفه و یا همان یوپیاس ups استفاده میکنند چرا که قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به باقی باتریها را ایجاد میکنند. عملکرد بهتری دارند. البته به این که نیز باید توجه کنیم که این نوع باتریها سنگین میباشند و در زمانهایی که نیاز به حرکت و یا جابه جایی نداریم باید از این نوع باتری یعنی باتری سرب اسید و یا سیلد لید اسید استفاده کنیم البته میتوان گفت این نوع باتریهای در کاربردیهای قدرت بزرگ و آمپراژ بالا مورد استفاده قرار میگیرند.
انواع باتریهای سرب اسیدی
باتریهای سیلد اسیدی و یا باتری ups دارای دونوع تکنیک ساخت میباشند نظیر:
باتری سیلد لید اسید VRLA
باتری سیلد لید اسید AGM
در ادامه باهم میپردازیم که تفاوت باتری VRLA و باتری AGM در چیست
اصتلاحا به باتریهای VRLA شیر تنظیم شده نیز گفته میشود و البته این نوع باتریها به عنوان اسید سرب مهر و موم شده (SLA) شناخته شده اند. یکی از باتریهایی که بسیار زیاد در منبع تغذیه بدون وقفه و یا همان ups استفاده میشود باتریهای سیلد لید اسید و یا سرب اسیدی با ساختار VRLA میباشد. این نوع باتریهای دارای عمر طولانی یعنی بین 15 الی 20 سال را دارند البته باید توجه شود که آنها در جای خشک و همچنین در دمای 20 الی 25 درجه سانتی گراد نگهداری گردد تا اسیب نبینند.
باتریهای VRLA در داخل محفظهای بسته میشوند که دارای یک دریچه است که در صورت افزایش فشار داخلی، گاز را آزاد میکند، ازاینرو اصطلاح "سوپاپ تنظیم شده" نامیده میشود.
شرایط نصب باطریهای VRLA
باتریهای VRLA به دلیل مهروموم شدنشون به آسانی قابل حمل و همچنین قبل نصب میباشند حتی به صورت عمودی و یا همچنین به صورت افقی بنابراین برای استفاده در محفظه باتری، سینیهای رک مانت یا کابینتهای خارجی مناسب هستند. علاوه بر این، آنها نیازی به تعمیر و نگهداری مستقیم مانند پر کردن منظم آب ندارند.
باتریهای AGM
دومین نوع از باتریهای سرب اسیدی باتریهایی با ساختار و تکنیک AGM میباشد که این نوع باتری هارا اصتلاحا باتریهای تشک شیشه ای جذبی مینامند که در آنها الکترولیت در جداکننده شیشه میکروفیبر متخلخل نگهداری میشود. و ژل که از ترکیب اسید سولفوریک و سیلیس ساخته شده است. یکی دیگه از باتریهایی که مناسب دستگاههای یوپیاس میباشد باتریهای AGM میباشد چراکه دارای فناوری بالا از مقاومت داخلی کمتر و نرخ شارژ/دشارژ بالاتر را به عهده دارد.
تفاوت باتری VRLA و باتری AGM
در مقایسه، VRLA پر شده با ژل دارای مقاومت داخلی بالاتری است که آن را برای تخلیه با سرعت بالا که در کاربردهای UPS رایج است، مناسبتر میکند. از نظر محدوده دمای عملیاتی گستردهتر (-40 درجه سانتیگراد تا +55 درجه سانتیگراد) و عمر طراحی طولانیتر مزایایی دارد.
باتری VLA
باتریهای VLA دارای تهویه هایی بازی دارند که این نوع باتریها را Flooded نیز مینامند این نوع باتریهای دارای صفحاتی با اسید الکترولیت تکمیل شده اند که این امر باعث افزایش طول عمر باطری تا 20 سال شده است و همچنین در تجهیزات و سیستمهای بزرگ که نیاز به توان بالای خروجی دارند کاربرد دارد و استفاده میگردد.
از آنجایی که آنها مهر و موم نیستند، هر هیدروژن تولید شده مستقیماً به محیط میگریزد. این بدان معناست که نصبهایی که از باتریهای VLA استفاده میکنند به سیستمهای تهویه قوی تری نیاز دارند و میتوانند خطر ایمنی بیشتری داشته باشند.
برای غلبه بر این خطرات، باتریهای VLA باید در یک اتاق اختصاصی با امکانات شستشو در صورت نشت اسید قرار داده شوند. از آنجایی که آنها از بالا تهویه میشوند، باید آنها را نیز در حالت عمودی نگه دارید و سطح آب را به صورت دستی بالا ببرید.
آنها را نمیتوان در کابینتها یا قفسهها استفاده کرد، به این معنی که برای محیطهای اداری یا تاسیسات مرکز داده مناسب نیستند. باتریهای VLA نیز گرانتر از جایگزین VRLA هستند.
باتریهای یوپیاس نیکل کادمیوم
باتریهای نیکل کادمیوم (NiCd) یک گزینه محبوب برای تاسیسات مخابراتی میباشند، در حالی که هنوز برای کاربردهای UPS در مکانهایی با دمای محیط بسیار بالا، بهویژه خاورمیانه استفاده میشوند.
الکترودهای باتری از هیدروکسید نیکل در صفحه مثبت و هیدروکسید کادمیوم در صفحه منفی تشکیل شده اند.
NiCdها مزایای عمر طراحی 20 ساله، توانایی مدیریت محدوده دمایی وسیع محیط (20- تا +40 درجه سانتیگراد)، عمر چرخه بالا و تحمل تخلیههای عمیق را ارائه میدهند.
از سوی دیگر، باتریهای یوپیاس NiCd بسیار گرانتر از انواع سنتی VRLA هستند. و از آنجایی که نیکل و کادمیوم مواد سمی هستند، فرآیندهای دفع و بازیافت در پایان عمر مفید بسیار گران است. این امر به ویژه در کشورهایی که سیاستها و مقررات زیست محیطی سختگیرانه دارند، مانند بریتانیا، صدق میکند.
باتریهای یوپیاس لیتیوم یونی
یکی دیگر از باتریهایی که برای تجهیزات و منبع تغذیههای بدون وقفه استفاده میشود باتریهای لیتیوم یون میباشد این نوع باتری زمان زیادی میباشد که در دستگاههای الکتریکی کاربرد دارد مانند لپتاپ و تلفنهای هوشمند و..... در حالی که اکنون عناصر اصلی رشد خودروهای الکتریکی هستند. اما اخیراً آنها در حال تبدیل شدن به یک گزینه مناسب برای منابع برق اضطراری و سایر سیستمهای ذخیرهسازی انرژی، مانند بهرهبرداری از انرژی از فناوریهای انرژی تجدیدپذیر مانند باد یا خورشید هستند.
کاربرد و مزایای باطری لییوم یون
مزایای Li-Ion شامل قابلیت اطمینان بالاتر نسبت به باتریهای VRLA/SLA سنتی به دلیل سیستمهای نظارت و مدیریت داخلی باتری است که هر سلول فردی را برای هر گونه تغییر در عملکرد بررسی میکند.
یکی دیگر از مزایای باتریهای یوپیاس لیتیوم یونی این است که به طور قابل توجهی کوچکتر و سبکتر هستند زیرا چگالی توان بسیار بالاتری دارند. آنها همچنین دارای زمان شارژ سریعتر، چرخههای طولانیتر و حداقل دوبرابر عمر مفید در مقایسه با VRLA/SLA هستند.
با وجود کاهش هزینه باتریهای UPS لیتیوم یونی در سالهای اخیر، هنوز انتخاب اولیه بسیار گرانتری نسبت به سایر گزینهها میباشد.
باتری Li-Ion گرمای کمتری تولید میکند و همچنین میتواند میتواند در دماهای بالاتر نیز کار کند، به این معنی که به تهویه مطبوع زیادی نیاز ندارند، که میتواند هزینههای خنک کننده را بسیار کاهش دهد.
فروشگاه فنی مهندسی برق و صنعت پاوراکسین دارای انواع باتری های اسیدی ، لیتیوم یونی ، باتری های سربی ، باتری سیلد لید اسید ، باتری خشک، باطری دیپ سایکل ، باتری ژل و .... می باشد این مجموعه اعلام میدارد قادر به ارائه انواع باتری ها با برترین برند های معروف جهانی همچون موریسل ، باتری کیاسل، باتری هیتاکو، باتری یونیکور، باتری ولتا مکس، باتری رستار، باتری یوفو، باطری خورشیدی ،باطری ریتار، باتری راو پاور ،باطری لانگ، باتری صبا، باتری یورونت و..... می باشد جهت خرید یاتری های سیلد لید اسید یو پی اس و یا باتری های خودرویی با مهندسین و متخصصین فروشگاه فنی مهندسی برق و صنعت پاوراکسین تماس بگیرید و برای مشاوره رایگان به مشاوران ما در واتساپ پیام دهید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
02133902209
09190764376
برچسب: ups، باتری، خرید باتری، کاربرد باتری، باتری خودرو، باتری دیپ سایکل، انواع باتری ژل، خرید باتری یو پی اس، باتری خورشیدی، باتری سرب اسید، قیمت باتری خشک، باتری کیاسل، باتری لیتیومی، باتری100 آمپر، باتری65 آمپر، باتری یورونت، فروش باتری صبا، نمایندگی باتری صا، کاربرد باتری سیلد لید اسید، مزایای باتری خورشیدی، باطری ارزان،
ادامه مطلب